Saturday, March 23, 2013

תכנון אדריכלי כמקדם תרבות ארגונית

תכנון אדריכלי כמקדם תרבות ארגונית

תרבות ארגונית היא נורמות, ערכים וסגנון ההתנהגות והניהול של הארגון, או במילים אחרות הדרך בה מתנהלים הדברים. התכנון הפונקציונלי והאדריכלי של המבנה שבו ממוקם הארגון יכול לתרום לגיבוש התרבות הארגונית במספר נקודות:
1- תכנון אזורי ופינות ישיבה בהתאם למידת הפרטיות של העובדים.
2- תכנון בהתאם לגודל צוותי העבודה המקובלים בחברה.
3- תכנון מבנה מודולרי (Open Space) לחברות עם גמישות ארגונית, ומבנה קשיח (חדרים) לחברות שמרניות יותר.
4- התחשבות בציוד וחומרה של הארגון בהתאם לצרכים ומידת החדשנות הטכנולוגית של הארגון.
5- תכנון אזורי התכנסות בהתאם לאופי הארגון. ככל שמידת שיתוף הפעולה גדולה יותר כך יותר פינות ישיבה קטנות.
אופן תכנון המבנה שבו ממוקם הארגון יכול לחזק את גיבוש העובדים ולהקל על העברת מידע והידע הארגוני. תכנון טוב "ישדר" לעובד/ת חדשים את דפוסי ההתנהגות בארגון.
קיימים הבדלים משמעותיים בדפוסי התנהגות של עובדים של חברות שונות. אפילו החלוקה של חברות יצרניות מהדור הישן ומהדור החדש, חברות שירותים, חברות הייטק מבוססות וחברות סטרטאפ, וכד' אינה מגדירה מספיק את דפוסי ההתנהגות הנוכחית.
קשה לסווג התנהגות עובדים בהתאם לסוגי החברות. חברת סטרט אפ יכולה להיות חברה שממוצע גיל העובדים שלה 25 שנה ויכולה להיות כזאת שממוצע הגלאים 35 שנה – וכאן מדובר בפער דורות! שינוי הערכים והתפתחות האמצעים הטכנולוגים בשלוש השנים האחרונות מקבילה לשינוי של עשרות שנים בעבר.
הנקודה החשובה ביותר היא ארעיות מקום העבודה, לא עוד עבודה לשנים רבות אלא עבודה שיכולה להסתיים מהיום להיום, עם ליווי של איש בטחון מחוץ למבנה. לא משנה מה משדר הארגון לעובדים, תמיד יקנן החשש בלב העובד מכיוון שאירועים כאלו מתרחשים בארגונים אחרים. נקודה זו חשובה מאוד בהתייחסות לאופן התכנון של מערך העבודה. העובד זקוק לפרטיות במסך המחשב שלו וזאת גם אם הישיבה היא במרחב פתוח. יתרה מזאת בארגונים רבים התקרבות לעמדת העבודה בנקודה שהמסך חשוף מהווה מעשה שלא יעשה. נקודה נוספת רלוונטית להגדרת הפרטיות היא העובדה שבארגונים רבים יום העבודה הוא סביב השעון והעובדים נאלצים לבצע סידורים ועניינים אישיים בזמן העבודה.
ברור שבארגונים שבהם מדובר בעובדים שהחברה לא מעוניינת לתת להם פרטיות, כמו בארגונים עם מוקדי שירות המאויישים ע"י כ"א זמני אין עניין להנהלה לספק פרטיות. להפך אחראי המשמרת רואה בדיוק מה שקורא במסך המחשב של העובד למטרות בקרה ושיפור השירות. התכנון הפונקציונלי והאדריכלי משמעותי יותר בארגון שבמוקד עובדים קבועים ומנוסים שהארגון מבקש להתחשב בהם ככל האפשר, זאת כמובן ללא "בזבוז" שטח מיותר.
נושא עקרוני נוסף הקיים, בחברות רבות, היא הגמישות המדהימה בשינוי צוותים. הצוות בד"כ מונה 4-8 עובדים ומטפל בפרויקט או נושא ספציפי. קיים יתרון משמעותי לישיבה משותפת של הצוות כולל ראש הצוות מכיוון ששיתוף הפעולה והעברת המידע והידע מתבצעת בקלות רבה. המתכנן חייב לקחת בחשבון נקודה זו מכיוון שרק תכנון מראש של עמדות עבודה מודולריות בכל המבנה יאפשר את הגמישות לשינויי ציוות, ואפשרות שינוי מקום ישיבה מהיום למחר. כאשר בלילה אנשי המערכות משנים כתובות ברכזת התקשורת.
השינוי הגדול שחל ומתחולל בחומרה גרמו לכך שבארגונים רבים מחשב העובד הוא מחשב נייד וטלפון חכם. רק אצל עובדים הנזקקים למחשבים חזקים יותר יש מחשב קבוע. כיום שלחן בעומק 70 ס"מ בהחלט מספיק ובארגונים ללא נייר גם 60 ס"מ יספיקו.
דרך נוספת המאפשר למתכנן לחזק את הגיבוש בארגון היא תכנון פינות מנוחה ושתיה זעירות לישיבות של 2-3 עובדים עם אפשרות לחבר את המחשב הנייד.
פינות הישיבה והשתיה משפרות את העברת המידע הלא פורמלי ותורמות לגיבוש העובדים בחברה.
בארגונים שבהם לא קיימת הנורמה המקדשת הטלת ספק תוך השקעת שעות עבודה רבות ומאמצים רבים להשגת היעדים, אין טעם לתכנן חדרי מנוחה ופינות התרגעות רבות. אין צורך בכך כי ממלא תפוקת העובדים נמוכה יחסית ו"בזבוז הזמן" הכרוך בשימוש בכל השטחים הללו עלול להקטין עוד יותר את שעות העבודה והתפוקה.
לסיכום, יש להקפיד וללמוד את צרכי הארגון על ידי איסוף מידע שיאפשר הכנה של פרוגרמה מדויקת המבוססת על עבודת שטח של המתכנן הפונקציונלי . פרוגרמה זאת תיושם על ידי האדריכל וכך התוצאה תהיה מבנה שיתאים לצרכי הארגון ולמטרותיו לעתיד.

מאמרים בבלוג בנושא עיצוב פנים ואדריכלות




No comments:

Post a Comment