Friday, August 12, 2016

עיצוב פנים - מספר נקודות צבע על צבעים

עיצוב פנים - מספר נקודות צבע על צבעים

בחירת צבעים נראית משימה קלה, בייחוד כאשר בוחרים בגוונים אופנתיים מקובלים.
במציאות גם אצל מעצבי פנים אדריכלים ומעצבים גרפיים הכישרונות האמיתיים שבורכו ביכולת לבחור ולהתאים צבעים הוא קטן.
מוכשר/ת אמיתיים יכולים להציע מספר חלופות מוצלחות, להתחשב בדעת הלקוחות, לשנות צבעים, ולהציע את הצבעים שימצאו חן בעיני הלקוח ויהיו מוצלחים וייחודים.

תהליך רציני של בחירת גוונים דורש עבודת הכנה רבה וביצוע דוגמאות בשטח מכיוון שצבע בשטח לא נראה כמו צבע בלוח צבעים. עוצמת האור, וסוג התאורה בשטח גורמים לצבעים להראות שונה.
בחירת צבעים תמיד תתחיל עם הכללים והתכונות הבסיסיות של הצבעים. מאמר זה יתמצת ויציג אותם.

נוהגים לחלק את הצבעים לשתי קבוצות: צבעים קרים וצבעים חמים.
כל צבע משפיע בצורה שונה על החושים שלנו ולכן כאשר מעצבים משרד, מעבדה, חנות, מחסן או דירה יש להתחשב בהשפעת הצבע על האנשים שמתפקדים בשטח.
ניתן להבחין במליון גוונים ותתי גוונים וצבע, אך צבעי היסוד הם רק שלושה: אדום, צהוב, כחול. ישנם כללים שעוזרים לבחור צבעים ולצבוע בהם במקום הנכון אבל בסופו של דבר בחירת צבע הוא עניין אישי. אם אנחנו אוהבים צבע הוא תמיד יהיה אופנתי ומתאים.

לבן – יוצר תחושה של חלל גדול אווריריות ורגיעה, בשימוש לא נכון הוא יכול להיות משעמם ומנוכר.

שחור – השחור יוצר תחושה של חלל קטן לוחץ ומחניק. כדאי להשתמש בו להדגשת צבעים אחרים- אך בזהירות.

אדום – צבע חם מתבלט ומורגש, הוא מודגש ומושך תשומת לב . הוא מבטא כוח תנועה, התלהבות ולהט של עשייה. כדי לקבל חדר דרמטי כדאי להשתמש בהרבה אדום כהה.

כתום – ממריץ חם ומעורר שמחה התלהבות ועניין. כתומים בהירים משרים אוירה נוחה וחמימה בחדר. כתום עז מושך תשומת לב ומסנוור. בכתומים כהים משתמשים במסעדות ובחדרי אוכל כי הוא מעורר תאבון.

צהוב – צבע המשרה אוירה עליזה וזוהרת. הוא צבע הקיץ האור והשמש. צבע מעורר ומדרבן. גווניו השונים משפיעים לטובה על יצירתיות והתחדשות, זיכרון ומחשבה צלולה. צבע צהוב בהיר על תקרה בחדר ייתן הרגשה של אור וזוהר של השמש.

ירוק - מקומו של הירוק בקשת הצבעים הוא המרכז והוא אכן מאזן, מיצב ונעים לעין. צבע ירוק מרגיע ומשחרר ועוזר ליצירתיות ולריכוז בעבודה. הירוקים מתאימים לחדרי מנוחה ולחדרים בהם זקוקים לשקט ואווירת עבודה טובה.

כחול – שייך לצבעים הקרים, כחול מזכיר לנו את הים והשמים ולכן הוא משדר שלווה, חוסר דאגה, מתינות נוחות ונועם. הוא נותן הרגשת הקלה ורצון לתקשר. צבע כחול שמים על תקרת החדר יגרום לתקרה להראות גבוהה יותר.

סגול - אדום + כחול = סגול, ולכן הסגול משלב את התכונות של שני הצבעים הללו. הלהט שבאדום והשלווה של הכחול. יש בסגול מסתוריות ואצילות הוא מסמל חוכמה, כבוד עצמי ומסירות.

ורוד – צבע רך, עדין ומתוק מזכיר לנו ילדותיות הוא צבע אוורירי וקל ומשרה אוירה נעימה, נוחה ואדיבה.

בתורת הפאנג שוואי הצבעים מבטאים אנרגיות שונות. אנרגיה של אש מתבטאת בצבעים כתומים, אדומים, סגולים, ורודים וצבעים זרחניים. אנרגיה של אדמה מתבטאת בצבעים חומים וצהובים. אנרגיה של מתכת מתבטאת בצבעים זהב, כסף, נחושת לבן, אפור וכן שאר צבעי המתכות. אנרגיה של מים מתבטאת בצבעים הכחולים למיניהם, שחור וטורקיז. אנרגיה של עץ מתבטאת בצבעים הירוקים והסגלגלים.

קיימת תאוריה כי ניתן לסווג את בני האדם לשלושה טיפוסים בסיסיים בהתאם לצבע האופייני לכל טיפוס:
הטיפוס האדום – טיפוס של מנהיג, אוהב להיות במרכז, מניע אותו כוח והשפעה, רצון למצוינות.

הטיפוס הכחול – ידידותי, מסייע, גמיש, מבורך ביכולת להקשבה, אמפטי, אינטגרטור.

הטיפוס הירוק – החושב הלוגי, בעל הצורך בהישג במימוש עצמי, מקבל החלטות, לא פועל על סמך העבר, שואל קודם ומברר את הנתונים, הבוגר.

לשמונה וחצי אחוז מכלל אוכלוסיית הגברים, וחצי אחוז מכלל אוכלוסיית הנשים, יש לקות ראית צבע עד חוסר מלא של ראית צבע (נקרא דלתוניזם). הצבעים השכיחים שדלתוניסט לא רואה הם: אדום, כחול, ירוק. כאשר צובעים בצבעים אדום, כחול וירוק רצוי לא להצמיד אותם כי אז הדלתוניסט יראה משטח אחד. בתכנון הצבעים צריך לקחת בחשבון את אוכלוסיית כבדי הראיה ולהשתמש בצבעים קונטרסטים למשל: בין קיר לרצפה, בין ידית לדלת, בין משקוף ודלת ובין אזורים שונים בשטח. הניגוד הבולט ביותר לכבדי ראיה הוא בין לבן לשחור כמו במעבר חציה. כבד הראיה נעזר בכף ידו בהליכה בשטח בנוי, רצוי לבחור צבעים בטקסטורה עדינה ולא גסה וחדה כדי שכבד הראיה לא יפגע.

בחירת צבעים נכונים ושימוש בטקסטורה מתאימה תתרום לאווירה של המקום ולסגנון, תקל ותעזור לתפקוד טוב יותר בבניין.

מאמר זה נכתב ע"י חנה בכור ז"ל שהייתה  אדריכלית פנים ומורה לאומנות ומלאכה.

מאמרים בבלוג בנושא עיצוב פנים ואדריכלות




No comments:

Post a Comment