Saturday, March 23, 2013

שימוש בתקנים לחברות גדולות

שימוש בתקנים לחברות גדולות

ספר תקנים נחוץ לחברות גדולות הפותחות סניפים חדשים. ניתן להגדיר מספר טיפוסים וסוגים של סניפים ולהציג תוכניות אפשריות ופרטי תכנון של אזורים שונים שאותם ניתן להעתיק לתוכנית של סניף חדש. ניתן להשתמש באותם צבעים, חומרים וספקים ששמשו אותנו בסניף המוצלח שלנו שמהווה את הבסיס לספר התקנים. נשמר את תהליך העבודה שהוכיח את עצמו גם בסניף החדש.
ספר תקנים יעזור לפתוח ולשדרג סניפים חדשים לאחר הקמת הסניף הראשון. מעבר להגדרת תוכניות, עיצוב וחומרים נגדיר תהליך עבודה ורמת שירות ללקוח. ההבדל בין ספר תקנים של רשת לתקני בינוי כלליים הוא בכך שספר התקנים של הרשת הוא מדריך מעשי לבנית ושדרוג סניפים לעומת ספר תקנים כללי המהווה מקור מידע חשוב למתכננים וקבלנים. בניגוד לספרי תקנים הנותנים הנחיות מקצועיות למתכננים וקבלנים ומגדירים את חוקי הבניה, ספר תקנים של רשת מגדיר רק את התקנים הרלוונטים לרשת שלנו.
כדי להמחיש מדוע טוב לעבוד עם ספר תקנים אציג מספר דוגמאות מוצלחות לרשתות שעבדו עם ספר תקנים. ראשית יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס שרצתה להתאים את כל מוסכי הרשת לשנת אלפיים ולעמוד בסטנדרטים של חברת האם ג'נרל מוטורס. במשך מספר שנים התאמנו את התקנים האמריקאים לאפשרויות בישראל והגדרנו רשימת דרישות ממוסך תקני של הרשת. עברנו על כל המוסכים והצענו תוכנית שיפור או שהצענו לעבור לאתר חדש עקב אי עמידה יסודית בתקנים. כל העבודה נעשתה בשיתוף פעולה עם מהנדסי ג'נרל מוטורס וצוות היגוי ישראלי. בסיום התהליך ידע כל בעל מוסך מה עליו לעשות כדי לשדרג את המוסך. מחלקת הבינוי אימצה את ספר התקנים ועד היום כל מוסך חדש ברשת נבנה בעזרת ההנחיות והתוכניות בספר התקנים. מוסכי הרשת נוחים לעבודה וידידותיים ללקוחות.
דוגמה שניה היא חדירת רשת מקדונלנד לישראל. הסניף הראשון נפתח בשנת 1993 בקניון איילון והצליח מאוד מול סניפים רבים של החברה המובילה אז בישראל בורגר ראנץ. בהתאם לקצב פתיחת הסניפים של בורגר ראנץ תהליך החדירה של מקדונלד היה צריך להמשך שנים רבות, אך באופן מפתיע התברר כי בזכות ספר התקנים של הרשת כל תהליך איתור והקמת סניף חדש נמשך זמן קצר ותוך מספר שנים נסגר הפער בין החברות. כיום יש 170 סניפי מקדונלד . בורגר ראנץ נמכרה בשנת 2008 לרשת בורגר קינג ובשנת 2010 אוחדו שתי הרשתות תחת השם בורגר ראנץ עם 110 סניפים.
דוגמה נוספת היא שדרוג והקמת סניפים חדשים בבנק הפועלים. מחלקת הבינוי של הבנק הגדירה תקנים תוכניות וצבעים לסניפים וחייבה את המתכננים לעבוד בדיוק כמו בתקנים. שהוטל עלינו במינימקס מהנדסים לתכנן סניף חדש באלעד כל הפרטים החומרים והריהוט הותאמו לתקן ולעבודת ההכנה שבוצעה בתוכניות התקניות. התאמנו את הצורה והקונטור המיוחד של הסניף למראה הסניף שהוגדר בתקן. בסופו של דבר תוך זמן קצר קבלנו סניף דומה לסניפים אחרים חדשים בהתאם לתורת השיווק שהוגדרה בבנק ובהשקעת משאבים קטנה יותר מאשר תכנון ללא תקן. גם הבנקים האחרים עובדים עם ספר תקנים.
האתגר האמיתי בהגדרת תקנים הוא הפיכתם לקונקרטים וניצול האפשרות להוזלת עלויות. את ספר תקנים צריך לעדכן כל הזמן מכיוון שאופנות וחומרים משתנים ומתחדשים כל הזמן וצריך להיות עם יד על הדופק. כל תכנון הסניף מתבסס על תהליך עבודה שיאפשר לרשת לתת את רמת השירות הגבוה ולעמוד בעלויות אחזקה ותפעול שיאפשרו להרוויח גם לאחר כיסוי עלויות הבינוי הגבוהות. חייב להיות קשר בין היקף מחזור המכירות והריווחיות לבין עלות הקמת ואחזקת הסניף.
רשתות של בתי קפה, ביגוד ואופנה, בנקים, מוסכים, בתי מרקחת, תחנות שירות וכו יכולים להפיק רווחים עצומים משימוש בספר תקנים לרשת. כל תהליך מיצוב ומיתוג הרשת שמתחדש מדי כמה שנים יכול לבוא לידי ביטוי בעלויות ביצוע נמוכות יותר כאשר מעסיקים צוות היגוי פנימי ויועצים חיצוניים המנתחים את הנושא ומציגים תוכניות קונקרטיות ודרכים ליישום הבינוי והעיצוב. הגדרת התקנים צריכה לכלול את מכלול הפרטים הרלוונטים לתכנון, הקמה והרצה של סניף. כולל תהליך עבודה, גודל צוות, תפריטים ומוצרים נמכרים וכמובל כל הקשור לתכנון, עיצוב ובנית הסניף.
כיום, שגדלה הזמינות לקבלת נתונים ישירות לטלפון הסלולרי שלנו, ניתן להפוך את ספר התקנים לכלי עבודה עבור הקבלנים והמבצעים. הורדת תמונה או שרטוט בקלות למכשיר הטלפון תחסוך טעויות ותיקונים.
לדעתי, ספר התקנים של רשת גדולה הוא מצביע חשוב על יכולת הניהול והארגון של החברה. אם הייתי צריך לבחור בין שתי מניות של שני בנקים למשל, הייתי בוחר במניה של הבנק שלו ספר תקנים מוצלח יותר .
אשמח לקבל פידבק מהקוראים

 

No comments:

Post a Comment