Wednesday, March 13, 2013

תכנון מחסן – מדפי דרייב אין


בשנים האחרונות התרחב השימוש במדפי דרייב אין - DRIVE IN, או בקיצור DI .
DI היא מסגרת אחסון גדולה הבנויה מקורות ועמודים מחוברים כמקשה אחת המורכבת ממנהרות בעומק של מספר משטחים. כל משטח מונח על מסילות המותקנות משני צידי המנהרה בגבהים שונים. עומק המנהרות, מספרם וגובה האחסון בהם קובעים את מספר המשטחים המאוחסנים.

אחסון המשטחים בנפרד לכל מנהרה בשיטת LIFO - אחרון נכנס ראשון יוצא.
מתחילים לאחסן לתוך עומק המנהרה מלמטה לכיוון המסילות העליונות וממשיכים בדרך זו עד לשורה החיצונית. השיטה מתאימה לחברות המאחסנות כמויות גדולות של מוצר דומה עם מועד תוקף ארוך כך שאין צורך בהוצאת כל המשטחים מהמנהרה והוצאת המשטח שנכנס ראשון.

גובה המנהרה ובעצם מספר המדפים לאחסון לגובה יקבע בהתאם לגובה המבנה. עומק המנהרה או מספר המשטחים לעומק יקבע בהתאם לכמות המשטחים באותו סוג שאנו רוצים לאחסן.
אם הגובה הוא 5 משטחים ומדובר בשלושים משטחים מאותו סוג נקבע עומק של 6 משטחים . במקרה כזה החסכון בשטח הוא עצום לעומת מדפים רגילים לאחסון משטחים. במקום שורת מדפים אחת נחבר 6 שורות מדפים ובמקום שלושה מעברים בעומק כארבע מטר נשתמש במעבר אחד.

עלות השטח הגבוה לעומת שכר העבודה הנמוך של מחסנאים מגדילים את כדאיות השימוש בדרייב אין מכיוון שעלות זמן העבודה הרבה הכרוכה בהכנסת והוצאת משטחים כדאית בגלל החיסכון הרב בשטח. למרות יתרון האחסון חשוב להיות מודעים לחסרונות המערכת כדי שתהיו בטוחים שאכן היא מתאימה לכם ושתהיו ערוכים לקליטה טובה של המערכת בתהליך התכנון והקניה.
תפעול DI קשה מאוד יחסית למדפים רגילים מכיוון שהמחסנאים נכנסים לתוך מנהרה צרה וצריכים לנסוע ישר ולגלות מיומנות תפעול גבוה בהרבה מאשר במידוף רגיל.
אין מצב שבו יכול מלגזן ממוצע לתפקד ביעילות במערכת כזאת ללא תרגול ואימון של מספר שבועות.
חשוב להשתמש בכל אביזרי ההגנה הקיימים ולא לחסוך בהגנות.

ההגנות המקובלות הם:
מנתבים ברצפה שבינהם נכנסת המלגזה והם מאפשרים מרווח סטיה של 3-5 ס"מ לגלגלי המלגזה, המנתבים מובילים את המלגזה עד סוף עומק הנתיב.
עמוד הגנה (רינפורסר) בגובה 100 ס"מ המותקן על כל עמוד חזית קדמית של הדרייב אין.
מגן עמוד – מותקן לפני כל עמוד חזית קדמית וסופג פגיעות מלגזה לפני העמודים. הוא גוזל מרוחב המעבר 12 ס"מ מכל צד (סה"כ 24 ס"מ) אך חשוב מאוד להתקינו מכיוון שעמוד הגנה אינו מהווה הגנה מספקת והכיפוף יכול להיות בהמשך העמוד מעל גובה מטר.
קורת מעצור אחורית מונעת את דחיפת המשטח מעבר לחזית האחורית של הבלוק.
ארגונים המתפתים לחסוך ולצמצם הגנות מגלים בדרך הקשה כי החיסכון לא השתלם. המערכת היא בלוק אחד גדול הבנוי מקורות ועמודים שפגיעה קשה בכל מקום בדרייב אין יכולה להשבית חלקים גדולים מהבלוק במהלך התיקון והחלפת החלקים הפגועים.

מחסן עם כמויות קטנות של כל מוצר, תדירות כניסות ויציאות גבוהה, זמן שירות קצר במשטר איחסון FIFO , לא מתאים למערכת DI.
חשוב לשלב בין תכנון המדפים לבין המלגזה מכיוון שרוחב המלגזה ורוחב המגינים במלגזה הם גורם חשוב בתכנון רוחב המעברים במדפי DI .
רוחב הגלגלים חשוב מכיוון שהמנתבים על הרצפה צריכים להיות ברוחב הגלגלים + מרווח של 3-5 ס"מ.
רוחב המגינים חשוב מכיוון שהמרחק בין תפסני המשטחים בקומה הראשונה צריך לאפשר למגן המלגזה לעבור במנהרה. במקרים רבים אנו נאלצים לאחסן על הרצפה עד גובה כשני מטר ורק מגובה זה להתחיל לאחסן את המשטחים. זאת מכיוון שמגן במלגזה בולט ורוחבו לדוגמה 110 ס"מ בחלק העליון, רוחב שלא יכול לעבור בין שני תפסי המשטח שהמרחק בינהם נטו הוא 100 ס"מ, מכיוון שחזית המשטח היא 120 ס"מ. במצב כזה קיימות שתי אפשרויות – מיקום המשטח הראשון מעל גובה המגן או החלפת מגן המלגזה שהיא פעולה שלא תמיד כדאית עקב העלויות הכספיות הכרוכות בכך.
כמו כן חשוב לקחת בחשבון כי כדאי להקצות מעברים רחבים יותר מהמינימום הנדרש שיצרני המידוף מבקשים. לדוגמה כאשר מדובר במלגזה חשמלית מעבר של 380 ס"מ מספיק אך הוא מצטמצם בגלל משטחים בולטים ובגלל מגיני עמודים . בכל מקרה חשוב להקצות מעבר רחב ככל האפשר ליד מדפי DI כדי לאפשר למחסנאים תנאים נוחים יותר לעבודה.

הכנת חלופות לסוגי המדפים ולמיקום היא פעולה הכרחית. זה גם יתרונו של המתכנן הפונקציונלי המיומן בהכנת החלופות וניתוח הצרכים. לעומת ספק המידוף שמכין תוכנית אחת בהתאם לבקשת הלקוח שאיננה בהכרח האופטימלית. הכנת מספר גדול של חלופות ראליות יחייבו את צוות התכנון להקדיש מחשבה רבה עוד לפני הרכישה, להיות ערוכים לקשיים ולהגיע לפתרון האופטימלי מבחינת עלות/תועלת.
כדאי לקחת בחשבון כי יצרני המידוף אינם מציפים את כל הבעיות בשלבי המשא ומתן כדי לא להפסיד לקוח.
אם תציגו הנחיות ברורות וקריטריונים זהים לכל הספקים, שיבואו לידי ביטוי בתוכנית מדוייקת, שיכין עבורכם מתכנן פונקציונלי, תוכלו לבצע השוואה אמיתית בין ספקים ולרכוש את המערכת המתאימה לכם בעלות/תועלת אופטימלית

No comments:

Post a Comment