Friday, August 12, 2016

תכנון – כיצד מתכננים מחסן

תכנון – כיצד מתכננים מחסן

מדד היעילות של מחסן הוא זמן מינימלי לאיתור והוצאת פריט באחסון בשטח מינימלי.

ניתוח מדוייק של תהליך העבודה והפריטים המאוחסנים יאפשר שימוש במדפים בגודל המתאים, אחסון בכל שטח ונפח המדפים, קליטה ואחסון מהיר של הפריטים המגיעים, שמירה על רמות מלאי מינימליות, איתור, שליפה והוצאה מהירה של הפריטים המאוחסנים.
חשוב להגיע לניתוח מדוייק של רמות המלאי, חלוקה לפי סוגי פריטים, ובחירת המדפים הנכונה. לאחר שנעשה זאת השלבים הבאים יהיו קלים יותר.

לאחר שהגדרנו את תכולת המחסן אנו יכולים לקבל הערכה מדויקת של כמויות וסוגי המדפים הנדרשים במחסן ובחצר. מהם השטחים הנלווים הנדרשים: משרדים, עמדות מחסנאים, כניסה ויציאה, אזורי קבלה והוצאת סחורה ואזורים מיוחדים במקרה ונדרשים.

בתכנון הפיזי של המחסן, חשוב להחליט מהו הגובה הנדרש.  אחסון לגובה יחסוך הוצאות השכרה, ארנונה ומידוף, אך יעלה הוצאות תפעול מכיוון שנדרש זמן רב יותר להגיע למדפים גבוהים ועלות מלגזה או אמצעי איתור ושליפה אחרים גדולה יותר ככל שעולים בגובה.

במחסן גבוה עלויות אמצעי כיבוי אש גבוהות יותר. דרישות כיבוי אש נקבעות בהתאם לרמת הדליקות של הפריטים המאוחסנים ובמקרים רבים נדרשים ספרינקלרים בכל שורת מדפים. מחסן גבוה יכול להפוך לרשת צפופה של צנרת מים וספרינקלרים המפריעים לאחסון ומהווים נטל כבד על אחסון יעיל.
נקודה זו קריטית, חשוב להיעזר ביועץ בטיחות חרוץ המוכן להשקיע זמן בדו שיח עם רשויות כיבוי אש הקובעות את הדרישות ומאשרות את המחסן.
עקיפת כיבוי אש, בזמן התכנון, לא תחסןך בעלויות מכיוון שנערכות ביקורות תקופתיות במחסנים שבעקבותיהם מתקבלות בקשות להוספת צנרת מים תוך תקופת זמן קצרה.

חשוב מאוד לקחת בחשבון דרישות וצרכים לגבי מיקום המחסן וצרכים מחצר המחסן. מיקום אופטימלי יאפשר הפצה יעילה ומהירה יותר וחצר מחסן מתאימה תקטין עלויות אחסון ותקצר זמן פריקה והוצאת פריטים מהמחסן.

חזית המדפים תקבע בהתאם ליצרן המדפים שהמטרה היא להגיע לחזית ארוכה ככל האפשר בין כל זוג מסגרות אנכיות שעליהן מונחות הקורות האופקיות התומכות בסחורה והחלקים המאוחסנים. יש משמעות כספית להחלטה האם להניח את המוצרים על סיפוני פח, סיפוני רשת, מדפים או הפתרון הזול ביותר, להניח משטחי עץ ישירות על הקורות האופקיות.

רוחב המעברים נקבע בהתאם לאמצעי השינוע במחסן ואופן הכנסת והוצאת הפריטים המאוחסנים. נתון זה משמעותי מאוד מכיוון שאחסון יעיל לא משאיר חללי אויר בכל נפח המחסן והחללים הריקים הגדולים ביותר הם המעברים. חייבים מעברים עם גישה נוחה של המלגזה לפריטים המאוחסנים תוך הנחה כי לא תמיד המחסנאי הוא מלגזן מיומן.

במחסנים ממוחשבים ומושקעים, כל המדפים צמודים וניתן לשלוף את הפריטים או להזיז את המדפים כאשר רוצים לפתוח מעבר בזמן הוצאת פריט מאוחסן.
מתכנן מנוסה ידע לסנן את המידע המגמתי שנותנים הספקים ויעזור לארגון להגיע להחלטה אופטימלית מבחינת עלות תועלת. 
מחסן אוטומטי ומלגזה משוכללת יעילים מאוד אך מחירם הגבוה לא בהכרח כדאי לארגון. כדאי לוודא שהחיסכון בשטח ובמספר עובדים אינו משולם בעלות אמצעי אחסון ושינוע יקרים בעלות תחזוקה גבוה.

תכנון המחסן יתבסס על מספר חלופות של חלוקת השטח כאשר נלקח בחשבון תהליך העבודה, הצרכים מבחינת אזור קבלה, הכנה, פריקה והוצאה החוצה. בשלב זה משולבים מתכנני המערכות שהחשוב ביותר הוא מתכנן החשמל והתאורה. סיום שלב התכנון יכלול תוכנית עקרונית של אספקות ומערך מחסן שאושר לביצוע.

השלב האחרון הוא הכנת כתב כמויות ופניה לכמה חברות מידוף גדולות לקבלת הצעות מחיר. ככל שהמחסן גדול יותר, וכאשר ניתוח הצרכים והצעות המחיר מתבצע ע"י מתכנן מנוסה המיצג את החברה, ולא ע"י ספק פתרונות האחסון, כך גוברים הסיכויים לקבלת מחירים הוגנים מאחד הספקים שמעוניין מאוד לזכות בעבודה.
התוכנית הסופית של המחסן תערך לאחר שיבחר ספק המדפים בהתאם לגודל המדפים של היצרן.

No comments:

Post a Comment