Tuesday, June 11, 2013

הקמת מוקד טלפוני ובית תוכנה במצפה רמון


עדכון מתאריך 8 באפריל 2014  

בהמשך לישיבה שיזמתי עם מנכ"ל ביפר אילן פרידלנדר התברר כי חברת ביפר מעוניינת להקים מוקד 106 בדרום. מדובר על מוקד קטן עם 30 עמדות.
היום התקיימה בבית ביפר בר"ג פגישה במשרדו של איציק בוכשרייבר, סמנכ"ל פיתוח עסקי ופרויקטים  עם עוזי חבשוש מנהל החברה הכלכלית שער הנגב ואתי. 
סוכם כי עוזי יבדוק מיקום אפשרי בקיבוץ רביבים של מבנה בשטח של 500 מ"ר.

עדכון מתאריך 10 בפברואר 2014  
לפני שבוע נפגשתי עם שמואל ריפמן ראש המועצה האזורית שער הנגב והצגתי לו את הנושא.
היום דברנו בטלפון והוא אמר כי הוא מעוניין לקדם את הקמת המוקד ובית התוכנה ובזמן הקרוב ינסה בעזרת משרד הכלכלה לממש את המיזם. סכמנו כי במידה ואצליח להביא תורמים שיממנו את בניית המבנה הם יקבלו בעלות עליו - מלאה או חלקית בהתאם לגובה התרומה.

עדכון מתאריך 15 בדצמבר 2013  
באוניברסיטת בן גוריון התקיים הכינוס הראשון של מוסדות העוגן בנגב במטרה למנף רכש מוסדי של הארגונים והחברות הגדולות בנגב לטובת כלכלה מקומית.
כלכלה מקומית מקיימת היא תפיסת פיתוח מקומית ואזורית, המציבה בראש סדער היום את האוכלוסיות המקומיות על עושרן וייחודן, על צורכיהן וזכויותיהן
תפיסה זו מתייחסת בתהליכי הפיתוח לשלושה מעגלי חיים, השזורים זה בזה חברה, כלכלה וסביבה.
נכחו נציגת המשרד לפיתוח הנגב שאתה דיברתי ובקשתי סיוע למיזם, ונציגי ציבור.

אני מקווה שההבטחות והגישה האופטימית בכנס יעזרו לקדם את הקמת המיזם.

עדכון מתאריך 3 בדצמבר 2013  
 עוזי חבשוש מנהל החברה הכלכלית של מועצת שער הנגב הודיע לי כי אין לו מבנה ולמועצה לא יהיה תקציב לנושא.

עדכון מתאריך 25 בנובמבר 2013  
נפגשתי עם  עוזי חבשוש מנהל החברה הכלכלית של מועצת שער הנגב. עוזי והמועצה מעוניינים לסייע בהקמת המוקד מכיוון שברצונם לדאוג למקומות עבודה עבור נערות בדואיות. המיזם של המוקד נראה להם מתאים בגלל הנסיון המוצלח בבאר שבע. עוזי יבדוק את האפשרויות לבניית או שיפוץ מבנה קיים בנקודה שאליה מגיעים אוטובוסים מבאר שבע ומצפה רמון.
כמו כן יבדוק עוזי אם תוכל החברה הכלכלית לקבל סיוע דומה לזה שניתן להקמת כפר סטודנטים במצפה רמון.







עדכון מתאריך 24 בנובמבר 2013  
בעקבות פעילותו של רפאל מהעבריים בדימונה שריכז עד לאחרונה קבוצת עבריים שעבדה במוקד באנגלית בירושלים נרתם לנושא ראש עיריית דימונה בני ביטון.
בשיחה טלפונית איתו התברר כי ראש עיריית דימונה ייפגש בזמן הקרוב עם חברה המפעילה מוקדים וינסה לשכנע אותה להקים מוקד בדימונה.

עדכון מתאריך 30 באוקטובר 2013  
נפגשתי עם  מחמוד אלעמור , מנהל סניף ב"ש, והצוות  שלו  במרכז ריאן לקידום תעסוקה לאוכלוסיה הבדואית בנגב.
סוכם כי במידה ויופעל המוקד במועצה המקומית שער הנגב או בירוחם מרכז ריאן יפתח קורס בהיקף 200 שעות חודשיות שבו יוכשרו נשים בדואיות במיומנויות מחשב והכנה בסיסית לעבודה בשוק העבודה.
הכשרה זאת תאפשר לחברה שתקים את המוקד לקבל עובדות בדואיות לקורס ההכשרה לעבודה במוקד

עדכון מתאריך 9 באוקטובר 2013  
נפגשתי עם  אשר שטרית סגן מנהל בכיר מסלולי תעסוקה במשרד הכלכלה
הובהר לי כי משרד הכלכלה ייתן תמיכה לחברות שיתחיבו להפעיל את המוקד.
מכיוון שהתמיכה היא ארצית ללא מתן עדיפות לאזור הדרום נצטרך לדאוג לתמיכה נוספת לחברות שיגיעו לאזור:  דימונה, ירוחם, מועצת שער הנגב, ומצפה רמון.
 לאחר הבחירות אפגש עם ראשי המועצות הנבחרים ואבדוק באיזו מועצה ניתן לספק הטבות נוספות שימשכו את החברות וישכנעו אותם להשקיע משאבים כספיים.

הקמת מוקד טלפוני הוא מיזם חשוב שיכול לספק מקומות תעסוקה זמינים לתושבי מצפה רמון, ירוחם ודימונה. ניתן לקלוט עובדים, להכשירם לעבודה תוך שבוע ולהפעיל את המוקד לאחר הכשרת השטח (במבנים קיימים תוך חודש במבנה לשיפוץ תוך שלושה חודשים).

שילוב של בית תוכנה לצד המוקד יאפשר לעובדים מתאימים ללמוד תכנות  תוך כדי עבודה במוקד ולהשתלב בבית תוכנה שיוכל להציע, אחרי תקופת ההכשרה,  משכורת גבוהה יותר מהשכר במוקד.

מוקד טלפוני בנוי מעמדות  תקשורת ממוחשבות הממוקמות בצפיפות שורות שורות.  מקובל להקצות בין 2-4 מ"ר לכל עמדת מוקד. השטח המדוייק נקבע בהתאם לקונטור השטח ולרמת הצפיפות המוגדרת במוקד.
בכל מוקד ממוקמת עמדת אחראי משמרת שיכול/ה לעקוב אחר השיחות ולדאוג לכך שזמן ההמתנה יהיה בהתאם למוגדר.
המוקדנים מקבלים שיחות  טלפון או יוזמים אותם במוקד שיווקי. מוקד באנגלית רוסית או ערבית יכול לתת שירותים גם מדינות אחרות.
השירות מגוון החל בקבלת הודעות והעברתם לממוען ועד מתן פתרונות שירות למוצרי צריכה, טלפונים ניידים ונייחים, מחשבים ניידים ונייחים בגדלים שונים, מוצרי חשמל ועוד.
קיימים גם מוקדים ייעודיים כמו מוקדי הביטוח הלאומי הבנקים חברות הסלולר, קופות ובתי החולים ומשרדי ממשלה. מוקדים רבים מנוהלים ע"י חברות ענק המעסיקות אלפי אנשים ברחבי הארץ ומתמקדות במתן שירותים למבצעי שירות ושיווק לדוגמה משווק מתקני סינון מים המחליט להגיע לעשרות אלפי בתים בישראל ולהציע מבצע מכירות.

שילוב של בית תוכנה לצד המוקד יאפשר לעובדים מתאימים ללמוד תכנות  תוך כדי עבודה במוקד ולהשתלב בבית תוכנה שיוכל להציע משכורת גבוהה יותר מהשכר במוקד.
המדינה מעודדת ועוזרת להקים בתי תוכנה עבור נשים דתיות ומשכילות ועוזרת לממן את תהליך ההסבה המקצועית ולימוד תכנות וההכשרה המקצועית המעשית בבית תוכנה.
בד"כ מדובר על בתי תוכנה הנותנים שירותי אאוט סורסינג  לארגונים גדולים.

מרבית המוקדים ממוקמים בפריפריה באזורי תעסוקה נמוכה שבהם המדינה מתגמלת את החברה המפעילה את המוקד.
יש מספר חברות מוקדים גדולות המתמחות בתפעול מוקדים בפריפריה, בד"כ בצפון ארץ.

1.   הקמת המוקד ובית התוכנה

2.1   מינימקס מהנדסים בע"מ הייתה מעורבת, כמתכננת  של חברת ביפר תקשורת,  במכרז של הביטוח הלאומי להקמת מוקד טלפוני בצפת. כמו כן תכננה מינימקס מבנים ושטחים לחברות היי טק רבות.

2.2   מסיבה זו לקחתי על עצמי לבדוק את ישימות ההקמה במצפה  רמון.
        עברתי לגור במצפה רמון, פרסמתי מודעות דרושים ונפגשתי עם גורמים שונים במצפה רמון והסביבה  להערכת מספר תושבי מצפה רמון, ירוחם, דימונה ובאר שבע, שניתן להעסיק במוקד.   מרבית העובדים המעוניינים לעבוד הם צעירים וצעירות ואמהות המחפשות  עבודה לחצי יום.   ניתן                   להעסיק גם  תלמידים, נשים דתיות, בדואים (לאחר קורס הכשרה נוסף לרגיל), נשות אנשי צבא קבע,         ועבריים המתגוררים בדימונה ובמצפה רמון. לקבוצת העבריים בדימונה ניסיון בעבודה במוקד דובר  אנגלית בירושליים.

2.3      בעבר הייתה יוזמה של משרד הפרסום מקאן אריקסון וחברת טלאול להקמת מוקד    
במצפה רמון. הובטח לחברת טלאול שטח חינם במבנה שיבנה במצפה רמון. בשיחה עם מנהלת מקאן במצפה, מיכל רומי, אמרה לי שהם ירדו מהיוזמה בגלל מיעוט עובדים פוטנציאלים ממצפה רמון. נפגשתי עם סמנכ"ל טלאול גיא בן נון ואני בקשר איתו.

2.4   הבדיקה העלתה כי יש  200  מועמדים לעבודה במוקד.  כולל מועמדים עם ניסיון בתחום וגם בניהול, ששלחו קורות חיים והביעו נכונות לעבוד במוקד. כמו כן התברר כי במצפה רמון יש מבנה זמין שיכול לאכלס את המוקד מיידית, ומבנה שני  שניתן להכשירו בזמן קצר.

2.5   כדי להניע חברות עסקיות רציניות להשקיע כסף בהקמת המוקד ובית התוכנה חיוני להציע להם הטבות כספיות שיעזרו להן להגיע לרווחיות.
       ללא קביעת ייעד של הקמת המוקד במצפה רמון, ירוחם או דימונה, עם הטבות ותמיכה
              כספית לפרויקט לא  תגיע אף חברה רצינית למצפה רמון.
              התמיכה העיקרית מגיעה ממשרד הכלכלה (לשעבר המסחר והתעשייה). לפי הקריטריונים בהוראת                     מנכ"ל 4.17 של משרד הכלכלה מצפה רמון, ירוחם ודימונה הם יישובים מתאימים  לקבלת  ההטבות.                 בהקצאה האחרונה של 30 מליון שח במועד 4 ביולי 2013 לא הוגשה  אף בקשה של חברה עסקית                         להקמה במצפה רמון אלה ביישובים אחרים בנגב והגליל.
              כפי שאמרו לי שני גורמים עסקיים רציניים שנגשו למכרז האחרון אך הציעו הקמת מוקד בצפון הארץ                 והקמת בית תוכנה לנשים דתיות בבני ברק: "אין לנו סיבה להשקיע ביישוב מבודד ורחוק כאשר את                   אותם ההטבות בדיוק אנחנו מקבלים בבני ברק בתוכנה ובצפון הארץ במוקד טלפוני".

2.6   כדי להשיג עזרה כספית נוספת, נקודתית למצפה רמון, פניתי למשרד לפיתוח הגליל     
              והנגב  כדי שיפעיל את המנגנון שנקרא "איגום משאבים"  שפרושו שילוב של כמה מקורות כספיים                     שיריצו את הפרויקט. התברר כי בניגוד למשרד הכלכלה שנותן תמיכה ישירות לחברה, המשרד לפיתוח               הנגב נותן את התמיכה למועצה במסגרת תמיכה שנתית בפרויקטים שונים במועצה.                                           מסיבה זו החלטתי לשתף פעולה עם מועצות מקומיות נוספות באזור כדי שהמיזם יוכל לקום כבר בזמן               הקרוב. גם אם הוא יוקם בירוחם יוכלו עובדים ממצפה רמון להגיע בהסעות בדיוק כמו העובדים                       מבאר שבע שהגישו מועמדות לעבודה. קיימת גם אפשרות שהמוקד ובית התוכנה לא יקומו באותו                       יישוב – הכל למען המטרה המשותפת של הוספת מקומות עבודה לאזור.

2.7   בהתאם להנחיתו של אור לביא, מרכז מעקב ובקרה פיתוח הנגב, מהמשרד לפיתוח הנגב כדי להקים את המוקד במצפה רמון ראש המועצה צריכה להוציא מכתב בקשה לסיוע כספי לשיפוץ והכשרת 700 מ"ר במבנה אורדן של חברת מבנה תעשיה בהיקף של 756,000 שח + מע"מ  (לפי הערכה מקצועית של עלות של 1,080 שח למ"ר כפול 700 מ"ר).
 
ממוקד שתוכנן ע"י מינימקס מהנדסים

       

         מוקד וותיק  בן יותר מעשרים  וחמש שנה שעבר שדרוג ע"י מינמקס מהנדסים
מוקד בן עשר שנים

תכנון עמדת מוקד


ייבדיקת ישימות - בדיקת האפשרות למיקום מוקד באולם הקולנוע של קיבוץ אשדות יעקב



בדיקת ישימות - בדיקת האפשרות למיקום מוקד בצפת



No comments:

Post a Comment