Wednesday, December 11, 2013

הערכות יוניברסל מוטורס וג'נרל מוטורס למילניום – פרויקט הטמעת התקנים


לקראת המילניום החדש חברת U.M.I ישראל  נדרשה להתאים את רשת המוסכים ואולמות התצוגה לתקנים האמריקאים.  חברת U.M.I ישראל  הוקמה בשנת 1994 ע"י שתי יבואניות הרכב הוותיקות ליאו גולדברג וחברת המזרח ליבוא מכוניות בשותפות עם יצרנית הרכב חברת G.M-ג'נרל מוטורס  שבקשה לעודד את המכירות בישראל שצמחו בשנת 1994  ל 15,747 רכבים - 10% מפלח השוק. הנהלת החברה החדשה ברשותם של אביהו בן נון ודוד עיני יזמה את  שדרוג כל מוסכי הרכב והתאמתם לסטנדרט שנות ה-2000 .

משרד מינימקס מהנדסים בע"מ נבחר לבצע את הפרויקט.  במשך כשלוש שנים עבדנו  צוות של ארבעה אנשים להתאמת התקנים האמריקאים ושדרוג המוסכים לתקנים החדשים.

 לפני שנבחרנו לביצוע העבודה היינו צריכים לנתח ולתכנן מערכי שני מוסכים, ולהציג את היכולת התכנונית שלנו להחליף מהנדס מנוסה שהתמחה בתכנון מוסכים ונחשב למתכנן המוביל בתחום. עמדנו במשימה, מכיוון שהגענו למסקנה כי את המוסך בת"א אין טעם לתכנן מכיוון שהשטח לא מתאים לתקנים בעוד שהמהנדס המתחרה הוציא תוכנית עבורו, ואת המוסך השני סרוגי בנצרת תכננו היטב.

צוות הפרויקט מנה את אשתי חנה בכור ז"ל ששרטטה ותכננה במשרד, מוני דניאל שטרן  שמדד ושרטט - לשניהם היו יכולות אדריכליות ועיצוביות גבוהות ואותי מתכנן פונקציונלי ומנהל הפרויקט
כמי ששימש שליח בחנות חלקי חילוף בחנות של אבי מנשה בכור ז"ל הכרתי היטב את עולם המוסכים ואת קודי ההתנהגות שלהם.  ניתן לקרוא על שכונת מונטיפיורי שבה ריכוז המוסכים הגדול בארץ ושם הייתה חנותו של אבי "אוטוזול"
שכונת מונטיפיורי בתל אביב

לאחר שעברנו את שלב הקבלה וסמנכ"ל שירות וחלפים של יוניברסל מוטורס ישראל  משה אילן הוציא מכתב לכל מוסכי החברה והודיע על הקמת צוות היגוי שיישם את התקנים החדשים ויכלול את הסמנכ"ל שהיה גם ראש אגף השירות, את מנהל הבינוי אלי סעדון, את נציג חברת ג'נרל מוטורס בארץ דיויד סנשז ואת נציג חברת מינימקס מהנדסים ג'וני בכור ובעל המוסך. כמו כן התבקשו בעלי המוסכים לא לבצע שינויים והשקעות כספיות אלה רק בתיאום עם רכז הפרויקט ג'וני בכור ולקבל אישור בכתב לתוכנית, המכתב מצורף בהמשך.

וכך יצא לדרך פרויקט הסבת כחמישים מוסכי החברה למוסכים שמתאימים לשנות האלפיים, בהשתתפות פעילה של היו"ר אביהו בין נון והמנכ"ל דוד עיני.

קלטנו למשרד מהנדס תעשייה וניהול צעיר בשם אריאל מגן שסיים את לימודיו בארה"ב בהצטיינות.  עבודתו התמקדה במחשב בכתיבת ויישום התקנים והוא זה שהוביל את קבלת תקן האיכות ISO 9000 בחברת מינימקס מהנדסים..
בשלב הראשון גיבשנו טבלת תקנים ישראלית שהתבססה על התקן האמריקאי של G.M

לאחר אישור התקן בקרנו בכל מוסכי הרשת, הוצאנו שרטוט שלהם וזמנו אותם לדיון על התאמת המוסך לתקנים. זאת הייתה משימה מאתגרת שנמשכה כשלוש שנים של עבודה אינטנסיבית. נסענו צוות של שני אנשים לפגישות ומדידות של כל מוסכי הרשת, חנה ומוני שרטטו את כל מוסכי הרשת על המחשב ולאחר מיכן נתחנו את  מערכי המוסכים והתאמתם לתקנים. הכנו חומר לפגישת צוות ההיגוי שלאחריה זמנו את מנהלי המוסך לדיון.  

במקביל עבדה חנה על הכנת תוכניות למוסכים אידאליים מכל הגדלים ואותם נתנו למשרדי האדריכלים שתכננו מוסכים חדשים. האדריכלים התבססו על שרטוט מוכן ועל תקנים מפורטים שקבלו. לדעתי פרויקט זה הוביל את חנה ללמוד בטכניון אדריכלות פנים מכיוון שהיא "השתכנעה" ביכולתה הגבוה

גיבשנו את ספר התקנים שמפתח העניינים שלו מוצג בהמשך.
התקנים משמשים עד היום את החברה  ואפילו אומצו ע"י חברות אחרות שקבלו את המידע והנתונים ממנהלים בעבר בחברת UMI .
לרוע המזל היקף מכירות הרכב לא עמדו בתחזיות וכל התוכנית הגדולה שהתבססה על הגדלת המכירות וחיזוק המוסכים הצטמצמה. המכירות התייצבו על  פחות מעשרת אלפים מכוניות בשנה לעומת התחזיות של אגף השיווק למכירות של מעל עשרים אלף רכבים בשנה.

זוהי דוגמה קלסית של השקעת מאמצים ארגוניים עצומים על בסיס תחזית מכירות נקודתית  שהתבררה כשגוייה.
אין לי את הנתונים לגבי התועלת לטווח ארוך של חברת U.M.I סביר להניח כי ההתאגנות וספר ותקנים ייצבו את מוסכי הרשת כמוסכים מאורגנים וייכעילים שחלקם אף התחיל לתת שירותים לרשתות רכב אחרות ובכך קצר את פירות מאמציו (בתקופת השיא נאסר על מוסכי הרשת להפוך למוסכי שירות גם של רשתות אחרות.

מינימקס מהנדסים לא הצליחה למנף את ההישג הגדול של מבצע הכנת ויישום התקנים ברשת מכיוון שהנפילה במכירות הוכיחה כי ישנם גורמים אחרים שמשפיעים על היקף המכירות והעובדה שלחברת רכב יש רשת מוסכים מאורגנת ומסודרת אינה תורמת למכירות.

במהלך העבודה האינטנסיבית עבור החברה פנו אלינו מחברות רכב אחרות ובקשו שנכין תקנים גם עבורם. מנכ"ל U.M.I הטיל על כך ווטו מכיוון שלא רצה שהידע של החברה יזלוג החוצה. בדיעבד התברר כי החלטה זו פגעה בנו מכיוון שלאחר סיום הפרויקט כבר לא יכולנו לספק שירותים לחברות האחרות.

ספר התקנים הושלם במהלך שנת 1996 והוטמע במחלקת הבינוי של חברת U.M.I שממשיכה עד היום לעבוד עם התקנים שגיבשה מינימקס מהנדסים.
מכיוון שלא היו יכולות תכנוניות במחלקת הבינוי של U.M.I לא היה שימוש בכל מאגר שרטוטי החברה שהכינה מינימקס מהנדסים. 

הבסיס לתכנון מוסך שירות הוא מספר הרכבים המטופלים ביום. בהתאם לכך יקבע מספרם של הליפטים שהם בעצם המדד לגודל המוסך. מוסכי הרשת חולקו לארבע קטגוריות בהתאם למספר הממוצע של רכבים מטופלים ביום:

מוסך MINI – עד 12 כניסות רכבים לטיפול ביום.

מוסך SMALL – מ12 עד 20 כניסות רכבים לטיפול ביום

מוסך MEDIUM – מ20 עד 30 כניסות רכבים לטיפול ביום

מוסך LARGE – מ30 עד 40 כניסות רכבים לטיפול ביום

מוסך VERY LARGE – מעל 60 כניסות רכבים לטיפול ביום

התייחסנו  למוסך השירות כקו ייצור שבו מטופלים רכבים על אמצעי העזר העיקרי שהוא הליפט.

הרכבים מגיעים לכניסה שבה פותחים להם כרטיס עבודה. בעלי הרכב יכולים לצפות ברכב המטופל מחדר המתנה עם חלון זכוכית. לאחר הטיפול הרכבים ממתינים בחנייה ייעודית והיציאה מתבצעת דרך פתח שונה מפתח הכניסה.

לאחר שנקבע מספר הליפטים, בהתאם למספר הרכבים המטופלים ביום,  שטח מוסך השירות נגזר ממספרם. זהו גם הבסיס לקביעת כל שטחי המוסך:

מ"ר כפול מספר הליפטים

בהתאם למדד של 50 מ"ר כפול מספר הליפטים

להלן מפתח העניינים של ספר התקנים:
            1.     תקנים
2.4 תקציר תקנים  לתכנון ותפעול תחנת שרות מורשת
2.5 שרטוטים של מוסכים לדוגמה
2.     תקנים  לשטחים וגדלים
3.1 סיווג המתקן
3.2 תקנים  לשטחים וגדלים במרכז שיווק ושרות מורשה
3.3 תקנים  לשטחים וגדלים בתחנת שרות מורשת
3.     תקנים  לריהוט
4.1 רקע
4.2 ריהוט ישיבה
4.3 ריהוט משרדי- שולחנות, עמדות קבלה, מחיצות לתאי חלל פתוח (Open Space)
4.4 ארונות
4.5 עמדות תצוגה לאביזרי רכב
4.6 בוטיק  למכירת מזכרות ובגדים
4.7 אביזרי תצוגה
4.8 שרטוטי דוגמה לריהוט מודולוס
4.     תקנים לשילוט
5.1 רקע
5.2 העיצוב
5.3 תיאור השילוט
5.4 שלט המבנה ושרטוטי דוגמה
5.5 שלט פילון
5.6 שילוט פנים
5.     תקנים לצבע, ריצוף ובניה
6.1 פנים
6.2 חוץ
6.     כניסת פביליון
7.1 תיאור הפביליון
7.2 שרטוטי דוגמה לכניסת הפביליון
7.     חשמל
8.1 כללי
8.2 צנרת
8.3 מעגלי מאור ובתי תקע
8.4 מתקן הזנות לעמדת עבודה (תא שירות)
8.5 תאורת חללי העבודה
8.6 הזנה למשרדים
8.7 תאורה כללית
8.     מיזוג אויר
9.1 הזנת החשמל
9.2 תנאי מיזוג אוויר
9.     תקשורת
10.1 טלפונים
10.2 תקשורת נתונים – מחשבים
10.            דרישות בטיחות והגנה נגד אש
11.1 דרכי גישה ויציאה
11.2 הפרדת אש
11.3 פתחי שחרור חום ועשן
11.4 חומרי גימור ובניה
11.5 התקנות חשמליות
11.6 סידורי יציאה
11.7 מערכת גילוי וכיבוי אש
11.            איכות הסביבה
12.1 איכות שפכים
12.2 איכות אוויר
12.3 פסולת
12.4 חומרים מסוכנים
12.5 תהליכי אישור מול הרשויות
12.6 שונות
12.            מתקני תברואה, מים, ביוב, שפכים, אויר דחוס, ומערכת איסוף שמן
13.1 מתקני תברואה
13.2 מים (כיבוי אש)
13.3 מערכת ביוב ושפכים
13.4 אויר דחוס
13.5 מערכת איסוף שמן
13.            תקנים ללבוש עובדי החברה
14.1 ביגוד עובדי אולמות תצוגה
14.2 ביגוד עובדי מוסכים
14.3 תמונות של ביגוד
14.            תקנים לניירת וטפסים
15.1 נייר תמליל לחשבוניות ומכתבים
15.2 מעטפות
15.3 כרטיסי ביקור
15.4 טופס הזמנה
15.5 דוגמאות


   בהמשך מוצגים השרטוטים, מכתב ההתנעה לפרויקט ודוגמת טבלת בדיקה למוסך











No comments:

Post a Comment