Monday, April 1, 2013

טיח סיד , טיח בטון, מלט על בסיס סיד ומלט על בסיס בטון


טיח סיד , טיח בטון, מלט על בסיס סיד ומלט על בסיס בטון

מאמר זה יציג את ההבדל בין השימוש במלט וטיח על בסיס סיד שהיה בשימוש מסיבי מתקופת האימפריה הרומית, לעומת המלט והטיח המודרנים על בסיס  צמנט פורטלנד שהומצא במהפכה התעשייתית.
הסיד היה חומר בניה כבר אצל הרומאים והיווה נדבך חשוב בבניה עד ייצורו  של מלט פורטלנד בשנת 1824.

תהליך ההבשלה של תערובת מלט הסיד הרטובה (סיד כבוי+חול) נמשך מספר שנים אצל הרומאים. הם הצליחו להכין מלט וטיח על בסיס סיד  ברמה גבוהה שהשתמרה עד היום.
כיום ,אין את היכולת להגיע  לאיכות הגבוה של מלט סיד, תהליך הכנת הסיד ותערובת על בסיס סיד נמשך חודש עד מספר חודשים. זאת הסיבה העיקרית להבדל המשמעותי באיכות.
חומר הגלם הוא אבן גיר Calcium Carbonate - CaCO3. החומרים שבהם השתמשו בהכנת הסיד  ההיסטורי הם: קרקע, חרסית טבעית וקלויה, סיד חי וכבוי, גבס, ביטומן טבעי, אבן, חול, שמן זית ופישתן, פרווה ושיער חיות, עץ, תבן, גומא ופיגמנטים. 
מלט הסיד הקלסי  הורכב מחלק אחד של סיד ושלושה חלקים של חול גס או מחלק אחד של סיד אווירי ושני חלקים של חול דק .
מלט הסיד איבד את הדומיננטיות שלו בבניה מכיוון שהבטון חזק יותר והוא המאפשר בניה לגובה במבנים יציבים ועמידים. גם כאשר הוכנסו קורות הפלדה לבניין, הבטון ממשיך להיות נדבך מרכזי בבניה. מתקיים שיפור מתמיד באיכות הבטון ובפיתוח תוספים המאפשרים ייבוש מהיר של הבטון וטיח הבטון. כיום ניתן לעבוד בלילה על רצפת אריחים ובבוקר אפשר לדרוך עליה.
העמידות של הבטון וטיח הבטון מטעה קבלנים רבים שמשתמשים בו לתיקונים ומילוי מישקים וטיח על גבי אבן ושיש ישנים.  השילוב ביחד קטלני, הבטון החזק מכלה את האבן הרכה יותר וגורם לנזק בלתי הפיך. כך קרה בשיקום חומות עכו שבהם מילוי המישקים בבטון העמיד מפורר את האבן.
גם כאשר משתמשים בטיח על בסיס בטון התוצאות גרועות.  הוא מהווה שכבה אוטמת שלא נותנת לאבן לנשום ולהוציא וליבש את הרטיבות בתוכה. המים ה"כלואים" מפוררים את האבן או השיש. שימוש בטיח על בסיס סיד היה מאפשר לרטיבות לצאת החוצה והאבן או השיש לא היו נפגעים.

באיטליה, כאשר חיזקו בעבר מבנים מתפוררים לשימור עם בטון, גרמו לנזק בלתי הפיך למבנים. המבנים אבדו את הגמישות שלהם וניזוקו קשה מאוד במהלך רעידת האדמה שהתרחשה אחרי "ההגנה" שבוצעה במבנים העתיקים המתפוררים.  לאחר רעידת האדמה הבטון ששימש לחיזוק המבנה הישן נותר עומד יציב בעוד שאר המבנה שאותו רצו לשמר התפרק והתפורר.
טיח סיד עמיד פחות מאשר טיח בטון.  יתרונו על טיח בטון ביכולתו "לנשום" ולאפשר לרטיבות באבן להתייבש. הבטון וטיח הבטון אינו מאפשר את יבוש האבן וגורם לנזק רב בעקבות "כליאת" הרטיבות באבן הגורמת להתפוררות. מסיבה זו משתמשים בטיח סיד כשכבת הקרבה. הוא מגן על השיש או האבן ומתכלה באופן שכל מספר שנים צריך לחדש אותו.

כיום אנו רוכשים סיד מוכן בצורת בצק או אבקה. בסיד בצק תכולה יותר גבוהה של חלקיקי סיד דקים כתוצאה מכך הוא יותר פלסטי ועביד. סיד בצק תמיד כבוי במידה רבה יותר מאשר סיד אבקה וכך לא נוצרות בעיות הנובעות מנוכחות החומר הלא כבוי. המלצת בעלי המקצוע המנוסים בשימור היא להשתמש בסיד בצק.
צבע סיד נושם, ומאפשר לאבן הרטובה להתייבש במקום להתפורר. צבע פלסטי אוטם ולא מאפשר ייבוש. צבע סיד לא יתקלף בגלל רטיבות ויאחז טוב יותר בטיח. במבנים לשימור עדיף להשתמש בצבע סיד.

המאמר התבסס על הרצאות  ששמעתי מד"ר רינה וסרמן וד"ר ז'ק נגר במסגרת  לימודי תואר שני באדריכלות שימור של הטכניון.

אשמח לקבל פידבק מהקוראים
ג'וני בכור
מינימקס מהנדסים בע"מ
054-4312166
minimaxeng@gmail.com




 

No comments:

Post a Comment