Sunday, December 8, 2013

אחריות אישית של מנהלים בשירות הציבורי


פוסט זה נכתב על סמך ניסיוני כיזם ותושב במצפה רמון והקשר שיש לי למשרדי ממשלה האמורים לטפל ולעזור לתעסוקה במצפה רמון. המדובר במשרדים:

משרד הכלכלה

המשרד לפיתוח הנגב וגליל

משרד התיירות

כמהנדס ובעלים של משרד מהנדסים אני מודע היטב להשלכות נזק ועבודה רשלנית. 
בשירות הציבורי אין  מודעות ואין הבנה כי תפקידם של המשרדי הממשלתיים הוא לעזור ליישוב ומה שקובע זה התוצאה בפועל של העזרה.
אם אחרי יותר מחמישים שנה אין לדור ההמשך במצפה רמון מקומות תעסוקה עיקר הכישלון הוא של המדינה שהקימה את היישוב.
השרים ומנהלי החברות הממשלתיות  אחראים אישית על הכישלון הזה וחייבים להיות מודעים לכך.

המיזם שלי להקמת מוקד טלפוני מתבצע באזורי פיתוח בגליל וגם בבאר שבע בעזרה פעילה של משרד הכלכלה המפרסם מכרזים שבהם הוא מציע סיוע לאזורים שונים בארץ.

העובדה שאין כדאיות כלכלית להקמת מוקד באזור רביבים, שדה בוקר  ומצפה רמון  גרמה לכך שחברות המנהלות מוקדים לא הגישו בקשה לסיוע במכרזים האחרונים שפורסמו.
נפגשתי בירושלים עם אשר שטרית ממשרד הכלכלה והצגתי לו עובדה זו ובקשה לעזרה נוספת שתגרום להגעת החברות לאזור. הוא כמובן אינו יכול לשנות את התקנות ולאשר עזרה כזאת.

מי שיכולים  הם השר והמנכ"ל אבל  הם לא עושים זאת זה - מישהו יכול להסביר לי מדוע?

במצפה רמון נבחר ראש מועצה חדש, רוני מרום, בכינוס ראשון אחרי הבחירות סיפר לתושבי היישוב כי בשלושה ימי עיון לראשי ערים חדשים שערך משרד הפנים נאמר לו כי הוא אמור לבלות 80% מזמנו בירושלים כדי לקדם את היישוב.
איזה סיכוי יש לו לשנות את המצב כאשר מרבית זמנו "מבוזבז" על שכנוע ותחנונים לעובדי מדינה שאינם נוקטים יוזמה ומתאמצים לעזור ליישוב .

ההתנהלות של המשרד לפיתוח הנגב והגליל תמוהה ביותר. כאן אין שקיפות כמו במשרד הכלכלה והעזרה האפשרית להקמת המוקד היא בפרוצידורה הנקראת "איגום משאבים" שאותה יכולה להפעיל רק המועצה המקומית.
מה לעשות והמועצה המקומית מצפה רמון בקשיים כספיים וראש המועצה אינו רשאי לחתום על שיקים?

יש דרכים שאותם אני מנסה ליישם אך כולן לא שקופות ולא ברורות, אין כאן אחריות אישית של השר סילבן שלום והפנמה כי חוסר מקומות תעסוקה במצפה רמון היא גם כישלון אישי שלו.

למשרד התיירות נוהל לבניית יחידות אירוח כפריות בכל הארץ. בגלל בידודה של מצפה רמון קשה לתושבי מצפה לעמוד בנהלים . מדוע לא מגלים יצירתיות ומקילים על תושבי מצפה?
 
הקישור לבלוג שבו המידע על בניית יחידת נופש במפה רמון

בסקטור הפרטי ממנו אני מגיע יש לקיחת אחריות אישית.
כל מהנדס ואדריכל חוששים מתביעה בגין רשלנות בתכנון, זאת בהחלט דרבון לביצוע עבודה ברמה ראויה.
 
אין מתכנן שלא עושה ביטוח אחריות מקצועית ואין מתכנן שלא מודע להשלכות של תכנון רשלני.
ביטוח אחריות מקצועית הינו ביטוח המכסה את חבותו של בעל מקצוע בגין כשל בביצוע חובתו המקצועית. מדובר ב"היפר חובה מקצועית שמקורה במעשה רשלנות, טעות או השמטה", ותוצאתו תגרום נזק לצד שלישי, לקוחו של בעל המקצוע, או אחר.
ביטוח אחריות מקצועית מושתת על מחויבות חוזית הקיימת כלפי הלקוח ובין עילות התביעה האפשריות הנכללות אף הפרתו של חוזה זה. ביטוח אחריות מקצועית מכסה נזקים כספיים הנגרמים לצד שלישי ובדרך כלל הוא נערך על בסיס תביעות שהוגשו במשך תקופת הביטוח ולא על בסיס אירוע.

רק אם אותם סטנדרטים יקבעו בשירות הציבורי והשרים ומנהלי משרדי הממשלה, יהיו חשופים לתביעות נזיקין, שעליהן ישלמו באופן אישי, רק אז תעלה רמת השירות הציבור.

נכון, רבים מהם יעדיפו לפרוש מאשר לקחת את הסיכון,  אך יש מספיק צעירים וצעירות עם השכלה ושכר מינימום שישמחו להחליף אותם ולקחת אחריות אישית תמורת השכר המכובד שהם מקבלים.

מצורפים קישורים שנותנים מידע חשוב המתייחס לפוסט




 גוני בכור
054-4312166

1 comment:

  1. היי,
    תודה רבה על הפוסט המעניין.
    אני בימים אלו מחפש לבטח את עצמי בביטוח אחריות מקצועית,
    האם אתה מכיר חברה מומלצת בנושא?
    קיבלתי המלצות בינתיים על חברת גרסון: אחריות מקצועית ביטוח

    מכיר אותה?

    תודה!

    ReplyDelete